LEARNING PSYCHOLOGICAL OVERVIEW OF KITAB KUNING TEACHING LEARNING : STUDY ON PNDOK PESANTREN AL-IS'AAF KALABAAAN GULUK-GULUK SUMENEP INDONESIA

Solichin, Muhammad Muchlis and Effendy, Moh Hafid (2020) LEARNING PSYCHOLOGICAL OVERVIEW OF KITAB KUNING TEACHING LEARNING : STUDY ON PNDOK PESANTREN AL-IS'AAF KALABAAAN GULUK-GULUK SUMENEP INDONESIA. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 15 (1). pp. 45-58. ISSN 1907-672X

[img]
Preview
Text
3068-Article Text-8366-2-10-20200925.pdf

Download (790kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Learning Psychological Overview-review.pdf

Download (98kB) | Preview
[img]
Preview
Text
11. H.Reviewer Learning Psychological.pdf

Download (725kB) | Preview

Abstract

Keywords: kiai, pesantren, kitab kuning, teachinglearning Pesantren (Islamic boarding school) is the traditional Islamic educational institution. Kiai as the leader of pesantren has an authority in managing, choosing the education system, curriculum (manhaj) that will be used, and also kinds of text books that will be used in teaching and learning process. Generally, Kiai uses Kitab Kuning (KK, yellow books) also called classical Islamic books, as the material of teaching-learning in pesantren. This paper aims at examining teaching-learning of KK in pesantren. The research method of the study is qualitative . The results of the reseach are that 1) there are levels of learning material KK in line with cognitive development, 2) the pesantren applied the prerequisite knowledge, 3) the pesantren applied the methods of teaching learning, 4) the pesantren applied the tutorial of KK teaching learning. Abstrak: Kata Kunci: kiai, pesantren, kitab kuning, belajarmengajar Pesantren (pondok pesantren) adalah lembaga pendidikan Islam tradisional. Kiai sebagai pemimpin pesantren memiliki wewenang dalam mengelola, memilih sistem pendidikan, kurikulum (manhaj) yang akan digunakan, dan juga jenis buku teks yang akan digunakan dalam proses belajar mengajar. Secara umum, Kiai menggunakan Kitab Kuning (KK, buku kuning) yang juga disebut buku Islam klasik, sebagai bahan belajar-mengajar di pesantren. Makalah ini bertujuan untuk menguji belajar-mengajar KK inpesantren. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif. Hasil penelitian adalah 1) terdapat materi pembelajaran KK sesuai perkembangan kognitif, 2) pesantren menerapkan pengetahuan prasyarat, 3) pesantren menerapkan metode pembelajaran, 4) pesantren menerapkan tutorial KK belajar mengajar.

Item Type: Article
Subjects: ?? m_052 ??
Divisions: Fakultas Tarbiyah > Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Administrator Khazanah
Date Deposited: 13 Sep 2021 07:44
Last Modified: 14 Feb 2022 06:49
URI: http://repository.iainmadura.ac.id/id/eprint/386

Actions (login required)

View Item View Item